ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΛΑΚΩΝΙΑΣ

       I.            Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

    Είναι απαραίτητο να πούμε απ’ την αρχή ότι οι εκτιμήσεις του Δ. Σ. της ΕΛΜΕ για τη δράση του βρίσκονται σε συνάρτηση με τους στόχους συνολικά του συνδικαλιστικού κινήματος των καθηγητών, καθώς και τις γενικότερες πολιτικές συνδικαλιστικές εξελίξεις. Ένας τέτοιος τρόπος συζήτησης βοηθά να κριθεί καλύτερα η στάση του Δ.Σ. και να αναζητηθούν ελλείψεις ή λάθη στη συνολική του δράση.
     Η κατάσταση είναι κρίσιμη και αντιφατική. Η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σε ιδιόμορφο σημείο καμπής και οι ευθύνες όλων των πολιτικών δυνάμεων αλλά και του συνδικαλιστικού κινήματος είναι τεράστιες.
Είναι προφανές ότι το επόμενο διάστημα χρειάζεται να μπουν οι βάσεις για μια άλλη πορεία.

   Το συνδικαλιστικό κίνημα και οι αγώνες των εργαζομένων πρέπει να ενταθούν για να αποτελέσουν μοχλό εξελίξεων που θα βάλουν φραγμό στη συντηρητική αναδίπλωση δημιουργώντας ρωγμές στις σκληρές δημοσιονομικές πολιτικές (φόροι – συντάξεις), ανοίγοντας έτσι άλλους δρόμους. Δρόμους, που θα υλοποιούν δημοκρατικές – προοδευτικές μεταρρυθμίσεις , πάντα  με στήριγμα τους αγώνες των εργαζομένων και θα θεμελιώνουν την οριστική έξοδο της χώρας από το καθεστώς της επιτροπείας και των μνημονίων σε ρήξη με τις πολιτικές ΕΕ και ΔΝΤ.

 Μια τέτοια πορεία προϋποθέτει συσπείρωση των εργαζομένων σε στόχους πάλης  για:
  • -          Ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών της λιτότητας που επιβάλλουν ΕΕ - ΕΚΤ - ΔΝΤ
  • -          Διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους.
  • -          Τραπεζικό σύστημα σε δημόσια ιδιοκτησία και κοινωνικό έλεγχο.
  • -          Κοινωνικά δίκαιο φορολογικό σύστημα ( 12.000 αφορολόγητο).
  • -          Αύξηση μισθών και συντάξεων- υπογραφή συλλογικών συμβάσεων.
  • -          Κατάργηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας.
  • -   Αποτροπή ιδιωτικοποιήσεων - Προστασία δημόσιων  κοινωνικών αγαθών (Υγεία- Παιδεία-ρεύμα- νερό - συγκοινωνίες).
  • -          Αύξηση δαπανών για την Παιδεία. Ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
  • -          Δωρεάν πρόσβαση στην Υγεία για όλον το λαό.


       I.            Η κατάσταση στην Εκπαίδευση

Στα μεγάλα προβλήματα που ήδη αντιμετώπιζε το δημόσιο σχολείο από τη χρόνια υποχρηματοδότηση και εγκατάλειψη, προστέθηκαν και αυτά που επέφεραν οι 7χρονες μνημονιακές πολιτικές των περικοπών, με αποτέλεσμα να υποβαθμιστεί παραπέρα η εκπαίδευση σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και να καταστρατηγηθούν συγχρόνως  πολλά από τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών με: μείωση δαπανών – μηδενικές προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών  – μείωση αναπληρωτών – αύξηση της ελαστικής εργασίας – υποβάθμιση εργασιακών συνθηκών (δουλειά σε 3-5 σχολεία, αύξηση ωραρίου, πληθωρικά τμήματα) –  μειώσεις ωρών μαθημάτων – κατάργηση υποστηρικτικών δομών –  αλλαγές αναθέσεων – περιορισμό ολιγομελών τμημάτων –  αύξηση τεχνητών πλεονασμάτων –  μεγάλη μείωση μεταθέσεων-αποσπάσεων –  παρατεταμένη μισθολογική καθήλωση – μειώσεις συντάξεων και δραματική αύξηση ορίων ηλικίας για συνταξιοδότηση.
   Ταυτόχρονα με τα παραπάνω κατά την τελευταία διετία υλοποιήθηκαν κάποιες αλλαγές, που, παρά την αποσπασματικότητά τους, ακουμπούν σε διεκδικήσεις του εκπ/κού κινήματος περιέχοντας θετικά στοιχεία. Τέτοιες, μεταξύ άλλων, είναι :  η κατάργηση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, η μείωση εξετάσεων με αύξηση του διδακτικού έτους στα Γυμνάσια, η μείωση ύλης και οι αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα, οι αλλαγές στη δομή των ΕΠΑΛ (τομείς στη Β΄ τάξη, ειδικότητες στη Γ΄ τάξη), η θεσμοθέτηση μεταλυκειακού έτους σε σύνδεση με τον χώρο εργασίας - καταρχάς σε θετική κατεύθυνση-, η κατάργηση των ΣΕΚ. Επίσης, ιδιαίτερα θετικό ήταν το αρχικό βήμα της  συμμετοχής του Συλλόγου διδασκόντων στην επιλογή του διευθυντή σχολικής μονάδας, το οποίο όμως στη συνέχεια εκφυλίστηκε από τις παλινωδίες του Υπουργείου Παιδείας.
     Βέβαια, οι παραπάνω αλλαγές,  όπως και όσες άλλες έχουν εξαγγελθεί και είναι σε σωστή κατεύθυνση (ενισχυτική διδασκαλία, πιστοποίηση ξένης γλώσσας και Η.Υ., σχολικές βιβλιοθήκες,κ.ά) δεν μπορούν να ανατρέψουν το γκρίζο συνολικό τοπίο της υποχρηματοδότησης και της αδιοριστίας, τοπίο που επιδεινώνεται ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών.
      Είναι, επομένως, ιδιαίτερα κρίσιμο σε αυτή τη φάση, κατά την οποία μάλιστα είναι σε εξέλιξη και αναδιαρθρώσεις  στα πλαίσια των δεσμεύσεων του 3ου Μνημονίου και των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ,  το εκπαιδευτικό κίνημα να παρέμβει δυναμικά για να προωθήσει τα αιτήματά του και να εμποδίσει τη θεσμοθέτηση μέτρων που υποβαθμίζουν τη μορφωτική διαδικασία και δυσχεραίνουν τις εργασιακές συνθήκες. Το επόμενο χρονικό διάστημα με αιχμές θέματα όπως : Δαπάνες - Διορισμοί  - αξιολόγηση - Γενικό Λύκειο – εργασιακά, πρέπει να προβάλλονται και να διεκδικούνται με αποφασιστικότητα τα βασικά
αιτήματα του συνδικαλιστικού κινήματος.


     II.            Η ΕΛΜΕ – το σωματείο μας

Το απερχόμενο Δ.Σ. λειτούργησε με γνώμονα την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, της αξιοπρέπειας και των συλλογικών δικαιωμάτων του καθηγητή, με βάση τις συλλογικές αποφάσεις των Συνεδρίων της ΟΛΜΕ και των Γενικών Συνελεύσεων του Κλάδου και των Προέδρων.
     Εκτιμάμε ότι το Δ.Σ. συνολικά στάθηκε σωστά. Υπερασπίστηκε  μια σειρά κατακτήσεις που έρχονται από παλιά και, όπου χρειάστηκε, ούτε απέκρυψε, ούτε επιχείρησε να απαλύνει και να στρογγυλέψει τις εκτιμήσεις του για τις διοικητικές αυθαιρεσίες.
Ανέπτυξε πρωτοβουλίες και συμμετείχε σε παραστάσεις διαμαρτυριών για την κατοχύρωση των συλλογικών εργασιακών και εκπαιδευτικών δικαιωμάτων.
Συνεχίσαμε απαιτητικά προς την Διοίκηση την κεκτημένη με αγώνες διαφάνεια στις τοποθετήσεις των νεοδιόριστων και των αναπληρωτών, τους 25 μαθητές ανά τμήμα, την αύξηση των οργανικών θέσεων. Δώσαμε μάχη για την κάλυψη των κενών, θέσαμε δυναμικά το θέμα της υπερεργασίας των εκπαιδευτικών (μετακίνηση εκπαιδευτικών σε πολλά  σχολεία, φόρτος διοικητικών εργασιών).
Αναδείξαμε και πρωτοστατήσαμε στην έγκριση των ολιγομελών τμημάτων και προσανατολισμών.
Με παρεμβάσεις μας στα ΜΜΕ αναδείξαμε προβλήματα της Παιδείας.
Με περιοδείες, ανακοινώσεις, παρεμβάσεις το ΔΣ στήριξε όλες τις απεργιακές κινητοποιήσεις και στάσεις εργασίας που πραγματοποιήθηκαν από ΟΛΜΕ, ΑΔΕΔΥ, ΕΛΜΕ.
Στηρίξαμε πρωτοβουλίες για τον συντονισμό  πρωτοβάθμιων σωματείων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Συμμετείχαμε στο 11ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο και το 18ο Συνδικαλιστικό Συνέδριο της ΟΛΜΕ.
Οργανώσαμε με επιτυχία, σε συνεργασία με άλλους φορείς της πόλης (σχολεία, μαθητές και Εκπαιδευτικούς) το δεκαπενθήμερο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ, με σειρά εκδηλώσεων .
Οργανώσαμε με επιτυχία συγκέντρωση βοήθειας για τους πρόσφυγες σε συνεργασία με τα σχολεία.
Προβάλαμε και αγωνιστήκαμε για την δρομολόγηση λύσης για την στέγαση του ΕΕΕΕΚ.

  III.            Εκδηλώσεις

Οι πολιτιστικές και μορφωτικές δραστηριότητες μπορούν να αποτελέσουν και ένα αναγκαίο κεφάλαιο για το εκπαιδευτικό κίνημα, για να αντλήσουμε νέα φρεσκάδα για την ΕΛΜΕ, αλλά και αξίες χρήσιμες για τον παιδαγωγικό μας ρόλο και την αγωνιστική μας στάση στο σχολείο, στη ζωή και στην κοινωνία.
Ξεκινήσαμε τη λειτουργία της Πολιτιστικής λέσχης της ΕΛΜΕ με τμήματα στα οποία υπήρχε συμμετοχή και εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Άμεσα μέτρα για τη μεγαλύτερη δραστηριοποίηση των συναδέλφων στη ζωή του σωματείου:
  • ·   Περιοδείες μελών του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ – ενίσχυση της ζωντανής επαφής με τα σχολεία. Ανοίγουμε τα ζητήματα αιχμής για συζήτηση σε κάθε Σύλλογο.
  • ·      Ανάδειξη και ενεργοποίηση του θεσμού του αντιπροσώπου του σχολείου. Σε βασικά θέματα, πριν από τα Δ.Σ. ή τις Γ.Σ. των ΕΛΜΕ, επιδιώκουμε συνεδριάσεις συλλόγων για επεξεργασία των εισηγήσεων και διαμόρφωση προτάσεων.
  • ·       Αξιοποίηση του Διαδικτύου για συλλογή προτάσεων και σκέψεων από τους συλλόγους των καθηγητών, υλικό που θα εμπλουτίζει τη συζήτηση στα ΔΣ ή στις ΓΣ.
  • ·    Μεγαλύτερο βάρος στα καθημερινά προβλήματα των συναδέλφων (μετακινήσεις, διαθέσεις, τμήματα, κρούσματα εργασιακού εκφοβισμού, κλπ) και στην προσπάθεια επίλυσής τους μέσα από παρεμβάσεις και αγωνιστικές κινητοποιήσεις στη Διεύθυνση.
  • ·    Εκτός από τα κυρίαρχα ζητήματα, να έχουν στον προσανατολισμό τους και επιμέρους διεκδικήσεις και πρωτοβουλίες που θα διευκολύνουν την καθημερινότητα των συναδέλφων (εξασφάλιση εκπτωτικών προσφορών για τους εκπαιδευτικούς σε συγκοινωνιακά μέσα, σίτιση, τρόφιμα, θεάματα, κλπ).
  • ·    Παρότρυνση της ουσιαστικής συμμετοχής και παρέμβασης του κάθε συναδέλφου στη δημόσια ζωή του σωματείου (συνέλευση, ημερίδες, εκδηλώσεις, κλπ).
  • ·  Δημιουργία προϋποθέσεων για να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο, ώστε οι άγονες μικροπαραταξιακές αντιπαραθέσεις να δώσουν τη θέση τους σε διαδικασίες που θα ευνοούν την εμπλοκή των «ανένταχτων» συναδέλφων στη συζήτηση και την επεξεργασία προτάσεων για τη λύση προβλημάτων.
  • ·  Ανάπτυξη και στήριξη πολιτιστικών και ενημερωτικών εκδηλώσεων ΕΛΜΕ και σχολείων



  IV.            Λειτουργία της ΕΛΜΕ

Το Δ.Σ. χρειάζεται την προσωπική στήριξη όλων των μελών του για να εμφυτεύσει, να συσπειρώσει και να παλέψει δραστήρια, για να βαθύνει η αγωνιστική ενότητα και συνοχή σε αυτό. Χρειαζόμαστε το συλλογικό να υπερισχύσει του ατομικού. Υπήρξαν προβλήματα συμμετοχής στη λειτουργία του Δ.Σ. λόγω μόνιμων απουσιών εκλεγμένων μελών από τις συνεδριάσεις και τις δράσεις του. Χρειαζόμαστε προσπάθειες «από τα πάνω» και «από τα κάτω» για μια νέα αγωνιστική σύνθεση και πνοή. Με βάση το παραπάνω θετικό «ισοζύγιο», καλούμε τα μέλη του σωματείου να στηρίξουν τον απολογισμό του απερχόμενου Δ.Σ.

     V.            Συνοχή και αγωνιστική ενότητα του κλάδου

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί, πέρα από τη σωστή γραμμή, και με την τήρηση συνδικαλιστικών αρχών και μέτρων που θα ενισχύουν τη συμμετοχή των συναδέλφων στις διαδικασίες της ΕΛΜΕ, θα συμβάλουν στην υλοποίηση των αποφάσεων του κλάδου από το σύνολο του δυναμικού της ΕΛΜΕ, θα βοηθούν την παραπέρα ανάπτυξη των μορφών άμεσης δημοκρατίας και θα διαμορφώνουν ένα καλύτερο κλίμα, που θα διευκολύνει την αντιπαράθεση των ιδεών. Αυτή τη λογική πιστεύουμε ότι, μεταξύ άλλων, μπορεί να υπηρετήσει ο θεσμός των συνδικαλιστικών αντιπροσώπων κατά σχολείο, ο οποίος πρέπει  να πάρει πιο ουσιαστικό περιεχόμενο:
Να οριστούν αντιπρόσωποι σε όλα τα σχολεία και  να αποτελέσουν το μόνιμο δίκτυο της ΕΛΜΕ, που θα επικοινωνεί με τα σχολεία καθώς θα ενημερώνονται για όλα τα θέματα της ΕΛΜΕ, τα οποία και θα ανακοινώνουν στους συναδέλφους και  θα μπορούν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις του ΔΣ.
Όταν ο κλάδος προχωρά σε απεργιακές κινητοποιήσεις, η ΕΛΜΕ να συγκροτεί ανοιχτές απεργιακές επιτροπές απευθυνόμενη σε όλους τους συναδέλφους, επιδιώκοντας να ενεργοποιήσει τους αντιπροσώπους, άλλους συναδέλφους που έχουν διάθεση και, φυσικά, εκπροσώπους των παρατάξεων και των κινήσεων.
Τα μέλη του Δ.Σ. οφείλουν να συμβάλουν στην υλοποίηση των αποφάσεων του κλάδου για την επιτυχία των κινητοποιήσεων. Να γίνεται προγραμματισμός βασικών θεμάτων συζήτησης που θα απασχολήσουν το Δ.Σ. μέχρι το τέλος της χρονιάς και στα οποία θα καλούνται  οι σύλλογοι διδασκόντων να διατυπώνουν τις προτάσεις τους.
Το Δ. Σ. να επιδιώκει να ενημερώνεται από τη Διεύθυνση για την Ημερήσια διάταξη των συνεδριάσεων του ΠΥΣΔΕ και σε συνεδριάσεις του, από κοινού με τους αιρετούς, θα καθορίζει τη στάση του στα συγκεκριμένα θέματα.

                                                                                                       
Το  Δ. Σ.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σχετικά με την αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών-μιά άποψη

Γενική Συνέλευση